Gelezen en goedgekeurd: Edunext van Dirk De Boe

Edunext

Het boek Edunext gaat over hetgeen de subtitel aangeeft: "Scholen transformeren van binnenuit."
Dirk De Boe wil iedereen die betrokken is in onderwijs inspireren om te innoveren. In het boek worden een heleboel herkenbare problemen aangehaald. De lezer wordt bij de hand genomen om samen mee na te denken over hoe onderwijs anders kan.

Veranderingen hebben het meeste kans op slagen als ze bottom-up gebeuren. En de bottom is in dit geval de leerling. Het boek is een pleidooi om de leerling regisseur te maken van zijn eigen leren.

Het boek is vooral gericht op het secundair onderwijs. Ik vind het qua lay-out heel mooi en overzichtelijk.

Er zijn 3 delen.

Deel 1: Transformatie

In dit deel wordt het circulaire spinnenweb van Van den Akker omgetoverd in een transformatierad. Het web is nu een rad. Op dit moment zit er zoveel weerstand in elk van die wielen dat het rad enkel in beweging komt als alle wielen samen in beweging gebracht worden. Je moet dus aandacht hebben voor alle wielen, wil het rad in beweging komen.

Deel 2: Tijd voor changemakers

In dit deel worden de belangrijkste stakeholders (leerling, leraar, directeur, ouders, opleiders en begeleiders) besproken en bekeken wat zij kunnen doen.

Deel 3: Naar een maatschappij van changemakers 

Het laatste gaat het over samenwerking met bedrijven. Door deze samenwerking worden de leerlingen beter voorbereid op de arbeidsmarkt en helpen de bedrijven mee aan het vormen van de werknemer van de toekomst.
Ook de overheid komt aan bod. Want zonder financiering staan we natuurlijk nergens.

Provoceren en terugdenken

Het boek maakt gebruik van de provocatiemethode. Dat is een manier om de bestaande patronen ter discussie te stellen. Je kan het vergelijken met "Wat als?". Het stimuleert het 'out of the box'-denken.

Ik geef een voorbeeld van een provocatie die mij persoonlijk erg triggerde: "De meester te huur."

Wat als je leerkracht was op zelfstandige basis? Dan zouden we veel minder rekening moeten houden met het ministerie (bye bye overdreven administratie šŸ˜Š). En we zouden veel meer ten dienste kunnen staan van degenen die er echt toedoen: de leerlingen.
Met de juiste brainstormpartner zou ik hier graag eens over doorbomen.

Experimenteren mag

Het boek roept op om geen zotte dingen te doen. Om kritisch na te denken en op zoek te gaan naar wetenschappelijke onderbouwing voor je het roer omgooit.

Maar onderwijskundig en pedagogisch wetenschappelijk onderzoek is heel uitgebreid en complex. Diegenen die aan de slag zijn in scholen (=de bottom), hebben geen toegang tot de resultaten van de studies en geen tijd om ze te lezen.

Ik denk dat het onderwijs mensen nodig heeft die vanuit buikgevoel en goede bedoelingen experimenteren. Die zeggen 'Foert, we gaan gewoon proberen, we zien wel.'

Besluit

Het boek Edunext biedt geen kant-en-klare recepten om het onderwijs te transformeren. Het staat daartegen wel vol inspirerende voorbeelden waar je, afhankelijk  van je plaats in het onderwijs, kan uit putten om in je eigen omgeving aan de slag te gaan.

Dit exemplaar is voor mij bijzonder omdat er een persoonlijke boodschap van de schrijver in staat.


Heb jij nog een tip voor een goed onderwijsboek?

Groet,
Tania

Bronnen en nuttige links

Edunext.be
Dirk De Boe op Linkedin
Edunext op Twitter
Edunext op bol.com (aff.)

Reacties

  1. "De meester te huur". Zelfstandigheid is geen economisch begrip. Of toch niet alleen ! Zou je ook niet zelfstandig kunnen zijn in de huidige omgeving ? Mits een voldoende 'foert' gehalte ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Ik ben het eigenlijk al. In een klas heb je als leerkracht toch wel een mooie, grote autonomie.

      Verwijderen

Een reactie posten